Saturday, January 17. 2009
Red de gestrande podcast
Ik ben altijd een groot radioliefhebber geweest. Anders dan bij cd's krijg je volop de kans om nieuwe pareltjes of zelfs hele genres te ontdekken. Tenminste, als je de juiste frequentie weet te kiezen. Aan die goede posten durft het al eens te schorten. Gelukkig is er dan het internet om te voorzien in de noden van het long tail publiek.
Het klinkt echt als het beloofde radioland: voor elk doelpubliek -hoe klein ook- een eigen radiostation. Of het dan gaat om een reclameloze kwaliteitszender of een lokale amateur, er zijn geen praktische bezwaren meer om een digitaal station op te zetten. Meteen komt ook de podcasttechnologie ter hulp om mensen te laten luisteren waar en wanneer ze maar willen.
Tot zover de theorie. In de praktijk blijkt nog maar eens dat de zee aan mogelijkheden die die podcast biedt tot een miserabel vijvertje (verwacht vooral geen muziek!) wordt herleid door de dictatoriale bangmakerij van de auteursrechtenorganisaties.
Stel je voor, een lokale West-Vlaamse zender waar tweewekelijks een bescheiden folkprogramma te beluisteren is, volledig samengesteld door vrijwilligers. Die bovendien ook nog eens ruimschoots beginnende lokale groepen in de schijnwerpers zetten. Op een bepaald moment houdt het programma ermee op maar er wordt besloten om een digitale opvolger in het leven te roepen. Er wordt zelfs betaald aan SABAM om alles keurig volgens de regeltjes te kunnen doen. Uiteindelijk zorgen net die kosten ervoor dat het de radio-uitzendingen worden stilgezet. Wat er nog van het initiatief overblijft, een archief van de uitzendingen, wordt uiteindelijk ook nog eens onder zware druk van diezelfde auteursrechtenorganisatie verwijderd.
In de jaren die daarop volgen verdwijnen alle soortgelijke programma´s van de Belgische en Nederlandse radio. Er is nog een veilige haven voor de “niche”-programmering (lees: alles wat niet mainstream is en dus commercieel uit te buiten valt): de Nederlandse Concertzender. Helaas alleen via internet te beluisteren, dus niet ideaal wanneer je je lange reizen wil opleuken met een origineel streepje muziek. Nee, geen podcasts, want de rechtenkwestie, weet je wel.
Voor mij is het op dat moment wel duidelijk dat de regels zoals ze er op dit moment zijn (of juist ontbreken) ondubbelzinnig schadelijk zijn voor de maatschappij. Unieke stukjes cultuur worden angstvallig verstopt. In wiens belang? Niet in dat van de artiest, die is vaak al lang blij dat iemand via een podcast met zijn of haar muziek in contact kan komen. In het belang van de SABAM's en BUMA's van deze wereld? Ik kan me moeilijk voorstellen dat zij aansturen op een nog eentoniger muzieklandschap. En de consument? Die mag nog een keer gaan rommelen in de cd- of MP3-collectie. Weg betovering van de radio.
Daarom wil ik graag een bescheiden bijdrage leveren ten gunste van de gestrande podcast. Aan een XML-file publiceren is bij mijn weten vooralsnog niks illegaals, en zodoende kan ik u volgende “officieuze” podcasts aanbieden - gebaseerd op de fijne programma's van de concertzender:
- FolkIt! - http://people.vrijschrift.org/~dieter/podcast/cz/folkit.xml
- Het Chanson - http://people.vrijschrift.org/~dieter/podcast/cz/chanson.xml
- Wereldmuze - http://people.vrijschrift.org/~dieter/podcast/cz/wereldmuze.xml
Zodus, beste kijkbuiskinderen: oortjes open, oogjes dicht en snaveltje toe!
Maak van TAFTA geen ACTA v2.0
Woensdag stemt het Europese Parlement over ACTA
Demonstraties tegen ACTA, ook in Rotterdam
Debat over ACTA
Wat is er fout aan ACTA
Demonstratie tegen ACTA!
Onjuistheden in brief Verhagen over ACTA
ACTA kent ernstige tekortkomingen
8 landen ondertekenden ACTA
Een blijmoedige brief van de regering over ACTA